Przedsiębiorca, który pokonał stres

Alan  Hall jest przedsiębiorcą, który od ponad 40 lat walczył ze stresem w swojej pracy. Czasami wydawało mu się, że już sobie na da rady z codziennymi obciążeniami. Najgorsze były noce, kiedy nie mógł zasnąć i wyłączyć się od nieustannego korowodu myśli. Mimo wszystko poradził sobie i obecnie dzieli się swoimi doświadczeniami z czytelnikami na łamach pisma Forbes.

Oto jego zalecenia.

 

  1. Zacznij rozpoznawać ostrzegawcze sygnały, które wskazują na to, że twoje życie opanował nadmierny stres. Zadaj sobie pytanie: czy odczuwam w nocy wyczerpanie i niepokój?  Czy bez przerwy się martwię? Czy we śnie pojawiają się odległe wspomnienia? Czy drażnią mnie członkowie mojej rodziny? Jeżeli  odpowiadasz twierdząco, nie ignoruj swojego stanu. Należy działać szybko i zacząć siebie chronić.
  2. Skup swoją uwagę na swoim zdrowiu: fizycznym i psychicznym. Konieczny jest regularne ćwiczenia fizyczne i odpoczynek. W trakcie przerw wychodź na spacer. Idź do siłowni po pracy. Staraj się kłaść spać o tej samej porze i po kolacji unikaj używek. Rozwijaj swój umysł. Czytaj ulubione książki. Poszerzaj swoją wiedzę. Nawiąż kontakt z osobami, którzy kierują się podobnymi przekonaniami i upodobaniami. Słuchając cię pomogą ci rozładować stres, „wypuścić” z siebie napięcie. Staraj się z humorem podchodzić do wydarzeń w pracy.
  3. Ustalenie priorytetów i dobra organizacja ograniczy stres. Ustal listę zadań krytycznych, następnie realizuj je według ważności i pilności. Jeżeli masz coś szczególnie uciążliwego do realizacji, umieść to zadanie na szczycie listy i załatw je w pierwszej kolejności. Wtedy odpadnie najpoważniejsze obciążenie. Podziel duże zadania na małe etapy i opracuj plan realizacji. To także zredukuje twój stres. Następnie skoncentruj się na wykonaniu jednego kroku. Nie myśl o całym zadaniu, a tylko o najbliższym etapie. Deleguj odpowiedzialność. Twoi współpracownicy będą szczęśliwi, mogąc ci pomóc. Staraj się, aby każdy odniósł korzyść, dzieląc z tobą walkę z problemem.
  4. Dobre zarządzanie czasem to potężny oręż redukcji stresu. Opracuj odpowiedni harmonogram, który pozwali ci przeanalizować swój czas,  obowiązki i codzienne zadania. Staraj się osiągnąć równowagę i mieć czas na pracę, odpoczynek, życie rodzinne, aktywność społeczną i osobistą. Jest to wysiłek, który wymaga ustalenia nieprzekraczalnych granic oraz wysoki ego poziomu samodyscypliny. Unikaj zobowiązań na każdą prośbę. Staraj się nie planować zbyt szczegółowo codziennych zadań.
  5. Bądź optymistą i myśl pozytywnie. Wtedy stres znika. Wyeliminuj zachowania autodestrukcyjne. Negatywne myślenie obniża twoją energię. Staraj się nie zastanawiać nad tym, czego nie możesz zmienić, natomiast skup się na tym, co znajduje się pod twoją kontrolą.
  6. Zaangażuj swojego szefa do pracy nad obniżeniem poziomu swojego stresu. Zmniejszenie stresu pracowników leży w interesie każdego menedżera. Poproś szefa, by wspierał jasną komunikację. Kiedy pracownicy są dobrze poinformowani o tym, co się dzieje w firmie – ich stres się zmniejsza. Zachęcaj swoich szefów, by jasno określili twoje zadania i obowiązki oraz wywalcz sobie wpływ na planowanie, terminy i ustalenie zasad, które są niezbędne w twojej pracy. Stres zostanie zminimalizowany, kiedy kadra zarządzająca umożliwi pracownikom rozwój zawodowy oraz będzie likwidowała wszelkie przejawy niewłaściwych zachowań międzyludzkich. Wreszcie stres zniknie, kiedy kierownictwo będzie zachęcać do realizacji wartości firmy.

Źródło: www.forbes.com