Jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy?

Znajdź przyczyny, które wywołują stres, spójrz na nie z dystansu i miej świadomość, kiedy zacząć szukać pomocy – czasami takie proste rady są najbardziej skuteczne.

Zidentyfikuj źródło stresu

Osobowość każdego z nas jest inna. Każdy więc inaczej reaguje na potencjalnie stresogenne sytuacje i zdarzenia. Coś, co wzmaga twoje napięcie, dla koleżanek i kolegów może być praktycznie niezauważalną przeszkodą. Ważne jest zatem, aby samodzielnie identyfikować źródła swojego stresu.

W tym celu specjaliści zalecają prowadzenie „dzienniczka stresu”. Warto prowadzić przez tydzień lub dwa rejestr zdarzeń, sytuacji i ludzi, wobec których twoje reakcje były negatywne. Do każdej sytuacji dołącz opis, który będzie zawierał odpowiedzi na 4 pytania:

  • Gdzie byłeś?
  • Kto uczestniczył w zdarzeniu?
  • Jaka była twoja reakcja?
  • Jak się wtedy czułeś?

Następnie przeanalizuj swoje notatki. Dzięki nim możesz odkryć, że obok oczywistych przyczyn stresu, takich jak groźba utraty pracy bądź niewyrobienie się z realizacją ważnego zadania, pojawiają się przyczyny bardziej subtelne, np. długie dojazdy lub nieprzyjemne otoczenie miejsca twojej pracy.

Szukaj rozwiązania problemu

Po zidentyfikowaniu przyczyny stresu rozważ każdą zanotowaną sytuację i zacznij szukać sposobów, aby ją rozwiązać. Np. stresują cię sytuacje, kiedy trzeba urwać się wcześniej z pracy, aby odebrać dziecko ze szkoły. Zastanów się, czy można dogadać się z jakimiś innymi rodzicami, żeby na zmianę odbierać dzieci, a może zaczynać pracę wcześniej bądź kończyć ją wieczorem w domu?

Często najlepszym sposobem na stres jest zmiana okoliczności, które go wywołują.

Ucz się zarządzać swoim czasem

Zacznij umiejętnie zarządzać swoim czasem. A więc:

  • Ustal realistyczne cele w swojej pracy. Dogadaj się w tych sprawach z kolegami i przełożonymi. Regularnie przeglądaj i oceniaj, czy twoje zadania są określone w sposób realistyczny, czy nie są nadmiernie wyśrubowane.
  • Zrób listę priorytetów. Przygotuj listę zadań i ustal kolejność realizacji od najważniejszych po najmniej ważne. Po kolei realizuj zadania z tej listy.
  • Broń swojego czasu. Zarezerwuj odpowiedni czas na realizację zadania i pracuj nad tym zadaniem bez przerwy.
Spójrz na sprawy z dystansu

Czasem, kiedy praca jest stresująca, odnosisz wrażenie, że to ona kieruje twoim życiem. Warto wtedy zrobić następujące rzeczy:

  • Spójrz na problem z innej perspektywy. Porozmawiaj o swoim kłopocie z przyjaciółmi. Posłuchaj, jak oni postrzegają twoją sytuację, posłucha ich rad. Czasem nawet sam fakt, że się wygadasz, może przynieść ulgę.
  • Zrób sobie przerwy. Kilka minut w pracy, kilkunastodniowy urlop lub okazjonalny długi weekend spędź w całkowitym oderwaniu się od zajęć.
  • Znajdź swoje miejsce ucieczki od stresu. Aby uniknąć wypalenia, poświęć czas na zajęcia, które dają ci przyjemność: czytanie, hobby, spotkania towarzyskie itp.
  • Dbaj o siebie i zdrowie. Uprawiaj ćwiczenia fizyczne, dbaj o sen i zdrowe odżywianie
Szukaj pomocy

Jeżeli mimo tych działań uczucie stresu nie znika – skonsultuj się ze specjalistą. Możesz skorzystać z bezpłatnych ośrodków pomocy świadczonych przez państwową służbę zdrowia lub przez różne organizacje non-profit.

Źródło: Mayo Foundation - www.mayoclinic.com

Partnerzy projektu:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Początek strony