Sugestie dla menedżera: jak można pomóc zestresowanym pracownikom?

Dr David Posen, autor książki „Czy praca cię zabija? Recepty na stres w pracy” i były lekarz rodzinny już 20 lat temu zauważył u swoich pacjentów niepokojące symptomy chorobowe, np. wzrost ciśnienia krwi, ataki paniki lub depresji. Szybko zorientował się, że wiąże się to z różnymi negatywnymi zjawiskami w pracy, np. przepracowaniem, wypaleniem zawodowym, czy trudnościami w kontaktach z szefem. Jak twierdzi, często miał ochotę zadzwonić do konkretnego pracodawcy i powiedzieć mu „Co robisz? Zabijasz swojego pracownika!”.

Według dr. Posena najczęstszą przyczyną stresu jest nadmierne obciążenie pracowników, wzrost tempa pracy oraz różnego rodzaju nadużycia ze strony zwierzchników. Zbyt obciążeni pracownicy spędzają więcej czasu w pracy, co wpływa na ich zdrowie, sen i życie osobiste. Rozwój technologiczny oraz coraz krótsze terminy realizacji sprawiają, że swoim obowiązkom muszą sprostać w coraz krótszym czasie. Coraz częściej dochodzi również do przypadków zastraszania, nękania pracownika oraz angażowania go rozmaite „gierki” ze strony zwierzchników. Lękający się o swoje stanowisko pracownicy nie przeciwstawiają się tym praktykom.

Rady dr. Posena dla pracowników nie odbiegają od tych, które już wielokrotnie zamieszczaliśmy na portalu. A więc: dokładne zlokalizowanie przyczyny stresu i podjęcie działań zaradczych, regularne robienie przerw w pracy, najlepiej połączonych z ruchem, pełne wykorzystywanie przysługującego urlopu, unikanie kofeiny w kawie i napojach energetycznych.

Wartościowe są zalecenia dr. Posena dla pracodawców. Obowiązkiem menedżera jest obserwowanie zachowania pracowników i szybka reakcja, kiedy zauważa ich zniechęcenie. Wystarczą proste pytania, np. „jak sobie radzisz w tym miejscu?”, „czy nie masz zbyt dużo pracy?”, „czy terminy nie są zbyt krótkie?”. Należy pytać pracowników o ich potrzeby, o różnego rodzaju środki, które mogą im pomóc w realizacji ich obowiązków.

Ważne jest też i to, by menedżer stanowił pewien wzór do naśladowania. Jeżeli szef spędza w pracy więcej czasu niż to jest wymagane, również i pracownicy czują się przymuszeni do tego zachowania. Negatywnie wpływa na pracowników wysyłanie maili zawodowych poza zwyczajnym czasem, np. w niedzielę. Uważają, że muszą na nie zareagować również w czasie wolnym.

Dobry szef powinien zadbać o to, by pracownik mógł sobie odpuścić. Najlepszym podarunkiem, jaki kierownik może zrobić swojemu przepracowanemu podwładnemu, to wysłanie go pół godziny wcześniej do domu. Z pewnością następnego dnia odwdzięczy się efektywniejszą pracą.

Źródło: The Wall Street Journal